(حقوق معل
چکیده
گرچه اساس و بنیان استنباط احکام درمذاهب مبتنی بر قرآن و سنت میباشد، لکن از یک سو، روشهای اصولی، تفسیر واستنباط از قرآن وسنت میان مذاهب متفاوت بوده، واز دگرسو اختلاف در منابع فقه موجب اختلاف احکام و فتاوی در بعضی از موضوعات میان مذاهب اسلامی شدهاست. همچنین از آنجا که پیشینه وقدمت مذاهب غیرشیعی در حکومت داری نسبت به مذهب شیعه بیشتر است، سئوالی که وجود دارد ایناست که؛ تاریخ و فتاوای علماء این مذاهب چه رویکردی به حقوق معلولین داشتهاند؟
تحقیق پیش رو با توجه به همین مسأله و با روش توصیفی- تحلیلی و به منظور بررسی حقوق معلولین در تاریخ و منابع فقهی مذاهب مختلف اسلامی به رشته ی تحریر درآمده است و سعی دارد، با بازخوانی وکنکاش درتاریخ حاکمان اهل سنت ومنابع فقهی شیعه و سنی، پاسخی درخور برای این سؤال بیابد که؛ رویکرد مذاهب مختلف نسبت به حقوق معلولین چگونه است؟ تحقیق ثابت کردهاست که؛ از دیدگاه فقهی همه مذاهب، معلولین در تمام ابعاد انسانی دارای حقوق تعریف شده میباشند، که این حقوق بعضا به عهده حکومت و بعضا به عهده جامعه میباشد و در طول تاریخ و در حکومتهای صدر اسلام به آن عمل، و این حقوق اداء میشده است، ودر ادامه تاریخ نیز بر حکومتهای اسلامی اعطای حقوق معلولین واجب است.
این تحقیق براساس رساله دکتری با موضوع (مبانی فقهی ماده2 قانون جامع حمایت از حقوق معلولین)تنظیم شده، که در آن به موضوع مناسب سازی به عنوان یکی از حقوق عقلی وشرعی معلولین پرداخته شدهاست.
کلید واژگان: حقوق، معلولین، فقه اهل سنت، شیعه، جامعه
1. دانشجوی
دکتری فقه ومبانیحقوق، واحد علوم و
تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. 2. عضو
هئیت علمی و مدیر گروه فقه ومبانیحقوق، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یادگار امام
خمینی(ره)ومسئول مکاتبات. harandi_lawyer@yahoo.com 3. عضوهیئت علمی ورییس دانشکده الهیات وفلسفه،
دانشگاه آزاد اسلامی، واحدعلوم وتحقیقات تهران، مشاور. smrayati@gmail.com